X
تبلیغات
وبلاگ رسمی اکبر گلپایگانی
با عرض سلام و تبریک عید نوروز خدمت تمامی دوستان و سروران گرامی.

بنا به دلایلی چند روز زودتر از عید نوروز وبلاگ را اپدیت میکنم.و امیدوارم که از مطالب امروز من راضی و خشنود شوید.سال ۸۴ با تمام خوشی ها و ناراحتی ها که برای ما داشت رو به پایان هست.به خصوص اواخر سال که شاهد درگذشت مرد بزرگ موسیقی کشور استاد علی تجویدی بودیم.خدا رحمتش کند.

امیدوارم که سال ۸۵ سال خوبی برای استاد گلپا و هوادارانش و موسیقی ایران باشد.و ما پس از سالهای سال شاهد کنسرت استاد اکبر گلپایگانی در زادگاهش ایران باشیم.پس بیایید در این روزهای عزیز و مبارک برای تحقق این امر دعا کنیم.بار دیگر عید را خدمت همه عزیزان تبریک عرض میکنم و توجه شما را به اپدیت امروز جلب میکنم:


دانلود گلهای تازه ۱۱۹ ویژه بهار

Image hosting by TinyPic

Download file: GOLHAYE_TAZEH_119.wma

برنامه:گلهای تازه شماره ۱۱۹

اواز:استاد اکبر گلپایگانی

نوازندگان:استاد پرویز یاحقی(ویولن) و استاد فضل الله توکل(سنتور)

اهنگ:ماهور

بوی گل و بانگ مرغ برخاست                 هنگام نشاط و بوی صحراست

برخیز که باد صبح نوروز                           در باغچه می کند گل افشان

 خاموشی بلبلان مشتاق                       در موسم گل ندارد امکان......

امیدوارم از این اواز که ویژه بهار است لذت کافی را ببرید.خوشحالم که با صدای روحبخش و دلنواز استاد گلپا به استقبال بهار میرویم.صدایی که در تاریخ موسیقی ایران نظیر ندارد.


دانلود گلهای رنگارنگ ۵۵۶ عیدی ما به شما

Image hosting by TinyPic

Download file: GOLHAYE_RANGARNG_566.wma

برنامه:گلهای رنگارنگ ۵۵۶

اواز:استاد اکبر گلپایگانی

نوازندگان:استاد حبیب الله بدیعی(ویولن) و استاد فرهنگ شریف(تار) و استاد جهانگیر ملک(ضرب)

امیدوارم از شنیدن این اواز رویایی لذت کافی را برده باشید.


دانلود شاخه گل ۱۰۵ عیدی ما به شما

Image hosting by TinyPic

Download file: SHAKHE_GOL_105.wma

برنامه:شاخه گل ۱۰۵

اواز:استاد اکبر گلپایگانی

نوازنده:استاد پرویز یاحقی(ویولن)

در پایان باید تشکر کنم از همه دوستان عزیزم که در این وبلاگ با من همکاری داشتند و با نظرات و مطالب خود مرا یاری کردند دوستانی مثل علی یوسفی و مهدی نوغانی و علیرضا(تحریر) و بهمن مهدوی و محسن دهینی و علی شریفی و محسن استکی و مسعود بردبار و ساناز و مینا و سارا و پرشین فلاورز و میلاد و سعید انصاری و علیرضا خوارزمی و علی افراشته و دریا و سروش و علی و امیر و غلام حسین خیر اندیش و مجید و سمیرا و...

از دوستانی که اسم شریفشان را از یاد بردم عذر خواهی میکنم.امیدوارم در سال ۸۵ بتوانم بیش از قبل در انجام وظایفم کوشا باشم.و در این راه به کمک شما دوستان نیز نیاز دارم.

سال خوبی را برایتان ارزو میکنم.

یا علی.


+ نوشته شده در  شنبه بیست و هفتم اسفند 1384ساعت 17:22  توسط فرهاد رحیمی  | 
سلام دوستان.

عزیزانی که مایل به عضویت در گروه حلقه عشاق میباشند.میتوانند با عضویت در خبرنامه که در قسمت نظر خواهی وبلاگ موجود میباشد به این گروه بپیوندند.امیدوارم که با کمک یکدیگر بتوانیم به اهدافی که مد نظرمان هست برسیم.از همه عزیزان هوادار استاد گلپایگانی خواهش میکنم که از بحث و جدال با هواداران دیگر خواننده ها جدا بپرهیزند تا خدای ناکرده خللی در برنامه ها و اهدافمان بوجود نیاید.پس خواهشا فقط فکرتان را معطوف به استاد گلپا و گروه هواداران ایشان(حلقه عشاق)کنید و جواب انتقادات و توهینهای دیگران را در وبلاگهای مختلف و حتی در قسمت نظرات این وبلاگ ندهید تا بتوانیم به اهداف بزرگمان برسیم.

به همه شما دوستان عزیز قول مساعد میدهم که ما کارهای بسیاری را انجام خواهیم داد که همه را غافلگیر کند.و در این راه به کمک شما عزیزان نیازمندیم.یک مطلبی هم درباره سایت رسمی استاد گلپا باید خدمتتان عرض کنم.بعضی از دوستان درباره کمک مالی به ساخت سایت مسائلی را مطرح کرده اند و گفته اند که ما چطور به شما اعتماد کنیم و در سایت سرمایه گذاری کنیم.خدمت این دوستان عزیزم عارضم که من از اولین روزی که پا به این عرصه مقدس نهاده ام با خدای خود عهد بسته ام که همه کاری برای استاد گلپا انجام دهم.و حتی برای سایت هم خودم میخواستم سرمایه گذاری کنم ولی برخی از دوستان نزدیکم گفتند که بگذار در این کار بزرگ هواداران هم سهیم باشند و همه کارها را خودت انجام نده و بگذار ما هم به تو کمک کنیم.و من هم پذیرفتم و شماره حساب دادم که هر کسی دوست داره کمک کنه و هیچ اجباری هم نیست.و هواداران عزیز چه کمک کنند و چه نکنند من انها را دوست دارم و به عقایدشان احترام میگذارم.تا چند روز دیگر اسم سایت را ثبت خواهیم کرد و بعد از ان هم اگر توان مالی اجازه داد بزودی سایت را افتتاح خواهیم کرد.

هدف ما کمک به موسیقی کشور و معرفی استاد اکبر گلپایگانی به نسل جوان کشور عزیزمان هست.

چون خیلی از جوانانمان با موسیقی اصیل ایرانی بیگانه هستند و بیشتر دنبال موسیقی پاپ و موسیقی غربی هستند.ما میخواهیم انها در کنار موسیقی مورد علاقه اشان که برای من محترم هست با بزرگان موسیقی اصیل کشورشان مخصوصا بهترین اوازه خوان تاریخ ایران استاد اکبر گلپایگانی نیز اشنا شوند.و به اثار ارزشمند ایشان نیز گوش فرا دهند.چون استاد گلپا علاوه بر صدای ملکوتی و زیبایی که دارند دارای شخصیت و منش پهلوانی نیز هستند که واقعا من در دیدارهایم با ایشان این نکته را متوجه شدم.و واقعا ایشان یک درویش هستند.

در پایان مطالبم باز هم میگویم که من هر کاری از دستم بر بیاد برای استاد و هواداران ایشان انجام خواهم داد.من یکبار در زندگی عاشق شده ام ان هم عاشق دلسوخته سلطان اواز ایران دکتر اکبر گلپایگانی.

منتظر اپدیت بزرگمان برای عید نوروز باشید.

فعلا علی نگهدارتان.


استاد علی تجویدی به دیار باقی شتاقت

متاسفانه دقایقی قبل با خبر شدم که استاد علی تجویدی دار فانی را وداع گفته اند.واقعا از شنیدن این خبر ناگوار غمگین شدم.استاد تجویدی کارهای بزرگی را در تاریخ موسیقی ایران انجام داده اند.و همکاریهای زیادی را نیز با استاد گلپا داشته اند و استاد گلپا را ایشان به دکتر نورعلی خان برومند معرفی کردند.

Image hosting by TinyPic

واقعا حیف از استاد تجویدی که رفت.واقعا نمیدانم این چه رسمیست که ما بعد از فوت این عزیزان به یادشان میفتیم و وقتی سالم هستند از تجربیاتشان استفاده نمیکنیم.علی تجویدی هم مثل ملکها و بدیعیها و فردینها و صارمی ها و دلکش ها و هایده ها و عبادیها و.... رفت.و ما بعد از مرگشان به یادشان افتادیم.من این مصیبت بزرگ را به همه موسیقی دوستان و به خصوص خدمت خانواده محترمشان تسلیت عرض میکنم و امیدوارم خدای بزرگ به انها صبر بدهد.ناراحتی اجازه نمیدهد بیش از این حرف بزنم.و فقط یاد شعری میفتم که میگه:

در حیرتم از مرام این مردم پست این طایفه زنده کش مرده پرست

تا هست به ظلمت بکشندش به جفا چون مرد به عزت ببرندش سر دست

روحش شاد و یادش گرامی.

یا علی.


دانلود ترانه هایی از ساخته های استاد تجویدی

 به مناسبت درگذشت جانگداز یکی از بزرگترین هنرمندان تاریخ موسیقی ایران استاد علی تجویدی دو ترانه از ساخته های ایشان را که از شاهکارهای بعد انقلاب به شمار می ایند را برای دانلود میگذارم که با صدای استاد اکبر گلپایگانی اجرا شده است:

Image hosting by TinyPic

استاد تجویدی و گلپا - جنگ

استاد تجویدی و گلپا - دلخراب

با تشکر از دوست خوبم علیرضا بابت اهنگها.

 واقعا این ترانه ها داغ دل انسان را تازه میکند.مسلما استاد گلپا که الان در خارج از کشورند از شنیدن این خبر خیلی ناراحت خواهند شد چون رابطه بسیار خوبی با ایشان داشتند.

حالا همه دارند درباره درگذشت استاد تجویدی حرف میزنند.و میگویند که چه شاهکاری را از دست دادیم.

تا دیروز هیچیک از اقایان علی تجویدی را نمیشناختند حالا میگویند باید بزرگترین مراسم را برایش بگیریم.این را بدانید که استاد تجویدی احتیاجی به دلسوزی کسانی که برای اضافه کردن شهرتی به شهرتهای کذایی خویش دارند سنگ ایشان را به سینه میزنند ندارند چون دیگه زنده نیستند.واقعا شعر دیروزم واقعیت امروز را بیان میکند.پس لااقل بیایید تا دیر نشده قدر انهایی را که داریم بدانیم و قلب انها را نشکنیم.کسانی مثل گلپا و شهناز و شریف و یا حقی و ....خدمت بزرگی به موسیقی ما کردند.

انهایی هم که رفتند این خدمت را کرده بودند ولی ما ندانستیم.پس لااقل قدر اینها را بدانیم تا خدای نکرده اینها هم ....

حرف برای گفتن زیاد است ولی من هر چقدر مینویسم داغ دلم تازه میشه.ولی واقعا دلم شکست.فقط این را میگویم که علی تجویدی برای من زنده است و من هرگز ایشان را فراموش نخواهم کرد.

 مراسم تشییع استاد تجویدی صبح روز شنبه 28 اسفند از مقابل تالار وحدت به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار می شود.

یا علی.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و چهارم اسفند 1384ساعت 16:29  توسط فرهاد رحیمی  | 
دانلود برگ سبز ۹۰ با همکاری اساتید:گلپایگانی و عبادی و کسائی و مطالبی درباره ان:

 

با عرض سلام خدمت همه دوستان عزیز و موسیقی دوست.امیدوارم که حال همگی شما عزیزان خوب و خوش باشد.

موسيقي اصيل و پر مفهوم ايراني افرادي هستند كه به بعضي سازها جلوه اي
زيبا و البته خاص و دلنشين داده اند و ميتوان گفت اين افراد اين سازها را
دوباره زنده كردند بطوريكه تقريبا در تمامي سازها شخص  يا اشخاصي هستند كه
اين كار بزرگ را انجام داده اند و اين افراد بعنوان قله هاي  نوازندگي سازهاي اصيل براي همه اهل هنر شناخته شده هستند ,بطوريكه با بردن نام آن ساز
بطور ناخودآگاه نام آن نوازنده تداعي ميشود.

تعدادي از اين بزرگان به شرح زير ميباشند :

 استاد اصغر بهاري كه واقعا ساز دلنشين كمانچه را به اوج رساندند , استاد مرتضي خان محجوبي كه به ساز پيانو رنگ و جلوه ايراني دادند و جايگاه پيانو را در موسيقي ايران ميتوان مديون زحمات ايشان و استاد جواد معروفي دانست,

 استاد جليل شهناز ,كه پيشتر از ايشان سخن به ميان رفت,
استاد فرامرز پايور كه در ساز سنتور خدمات زيادي را انجام داده اند, استادان
پرويز ياحقي , حبيب الله بديعي ,اسد الله  ملك و همايون خرم كه همگي از
شاگردان صبا بوده  و  هر كدام دنيايي از زيبايي را از زبان ساز ويولن جاري
ميسازند , استاد حسين تهراني و شاگرد بزرگوار ايشان استاد جهانگير ملك كه
شان و منزلت از دست رفته كاملترين ساز كوبه اي جهان يعني تنبك را دوباره  به
اين ساز برگرداندند , استاد منصور نريمان كه نوارندگي  ساز بربت (عود) تا
حدود زيادي مرهون زحمات ايشان است  و بسياري از اساتيد  ديگر.....و در
نهايت ميرسيم به دو استاد بزرگوار و بي همتاي ديگر كه براستي دو قله نوازندگي
موسيقي ايران ميباشند : استادان  احمد عبادي  و حسن كسايي . استاد احمد
عبادي با پنجه  و مضراب فوق العاده و درك بسيار بالا از رديف و هويت موسيقي
,و استاد حسن كسايي با نفسي مسيحايي , دو تن از بزرگاني هستند كه هيچگاه
در موسيقي وهنر اين مرز و بوم فراموش نمي شوند . جالب است بدانيم استاد حسن كسايي نه تنها براي اهل هنر در داخل ايران بلكه براي اغلب نوازندگان
سازهاي بادي در جهان شناخته شده هستندو اين جايگاه مديون زحمات بي شا ئبه ايشان است چنانكه خودشان گفته بودند تا دو سال فقط در ني فوت ميكردند و صدايي از آن بيرون نمي آمد, ولي ايشان نااميد نشدند و به كار خود ادامه دادند استاد
حسن كسايي در نواختن چند ساز ديگر نيز تبحر دارند وا ز صدايي خوش نيز
برخوردار ميباشند. استاد احمد عبادي هم اگرچه براي همه اهل هنر شناخته شده
هستند ,در فرصت هاي بعدي سعي ميكنيم از ايشان بيشتر صحبت كنيم.
اينچنين افرادي مثل عبادي , كسايي , گلپا و...  سرمايه هاي ملي و فرهنگي
وهنري مملكت ما هستند كه متاسفانه در حق اينگونه اساتيد در مملكت ما ظلم
هاي بسياري شده  است                                                                                          
هدف از اين مقدمه كوتاه ,معرفي يكي ديگر از برنامه هاي هميشه جاويدان گلها
بود : برگ سبز شماره 90, در اين برنامه كه با همراهي سه تار استاد عبادي
كه تداعي كننده صداي يك مرغ زخمي ست و ني استاد كسايي كه تداعي كننده زلالي آب چشمه هاست و آواز بسيار بسيار زيباي استاد گلپايگاني ,اشعاري از عطار , عراقي و ... در دستگاه شور و مايه دشتي اجرا ميشود :                                                        
ما نيز چون نسيم سحر در حريم باغ            روزي نديم بلبل و پروانه بوده
ايم....
    
البته تكنوازي استاد عبادي را قبلا در كارهاي تكنوازي  ايشان شنيده بوديم
ولي تكرار آن هم بسيار زيباست :                                                                               
چون حكايت كني از دوست, من از غايت شوق       باز صدبار بگويم كه دگر بار
بگو        
به جواب آوارهاي استاد كسايي در اين آواز دقت كنيد تا به عظمت اين استاد
پي ببريد , براي مثال آنجا كه گلپا ميخواند : بر كام خشك ما به حقارت نظر
مكن ... پس از چند تحرير كوتاه استاد كسايي به زيبايي هر چه تمام تر جواب
آواز را ميدهند كه براي خود من بسيار جالب بود , يا آنجا كه گلپا ميخواند :
اي عاقلان به لذت ديوانگي قسم...(هم دفعه اول ,هم دوم ) جواب آواز استاد
كسايي بسيار زيباست. چهار مضراب هاي بسيار زيبايي را نيز استاد در ميان
آواز اجرا ميكنند كه قابل وصف نيست .آواز     استاد گلپايگاني هم در اين اثر
مثل بقيه آثار ايشان بسيار جذاب و دلكش است.          
متاسفانه نوازنده تنبك اين اثر معرفي نشده است , اما حدس ميزنم ايشان
استاد جهانگير  ملك    باشند                                                                                                              
اميدوارم با شنيدن اين اثر كوتاه اما جاودانه نميگويم لذت , بلكه پرواز
كنيد.(فقط  مواظب باشيد سقوط نكنيد  (شوخي بود ها)).                                                            
با تشکر از دوستان و همکاران عزیزم بهمن مهدوی و مهدی نوغانی .                                                             

این شما و این هم برگ سبز ۹۰

Download file: "BARG_SABZ_90.wma" BARG_SABZ_90.wma

 

Image hosting by TinyPic


قسمتهایی از اهداف گروه حلقه عشاق

بنام خالق انديشه و تفكر
موضوع: اهداف و برنامه هاي گروه تازه تاسيس حلقه عشاق
سلام عرض ميكنم به همه دوستان خوب و مهربان  بعد از جنجالهاو بحث وجدلهاي فراواني كه روزهاي اخير شاهد ان بوديم و به تمسخر گرفتن عده اي از دوستان كه ما هيچ وقت به انها بي احترامي نكرده و نخواهيم كرد ودر مقابل حمايتهائي كه دوستان خوبمان از ما كردند و حتي يك لحظه ما را تنها نگذاشتند و هميشه حامي و پشتيبان ما بودند كه جا دارد همينجا يك تشكر ويژه از انها بكنيم
بالاخره بعد از يك راي گيري كه با موضوع انتخاب نام براي گروه هواداران استاد گلپا در وبلاگ انجام داديم نام (حلقه عشاق)درميان ارای داده شده در يك رقابت نزديك با چند راي بيشتر از نام(فريادعشق)جلو افتاد و تصميم نهائي براي نام  گروه هواداران استاد گلپا حلقه عشاق شد.
حال بعد از اين تصميمات بر ان شده ايم كه براي معرفي بيشتر گروه و اهداف ان در چند سطري برنامه هايمان را شرح دهيم:
هدف اصلي اين گروه شناساندن موسيقي اصيل ايراني و مخصوصا استاد بي بديل اواز  ايران علي اكبر گلپايگاني(گلپا)به همه ايران و حتي در سطح  گسترده تر در جهان ميباشد البته كساني  كه سن و سالي از انها گذشته  استاد را بخوبي ميشناسند و با اوازها و ترانه هاي استاد زندگي كرده  و ميكنند پس هدف ما تمركز بر جوانان ميباشد
ما قصد داريم جوانان را با موسيقي اصيل اشتي دهيم مطمئنااگر جوانان  كمي با دقت و علاقه به موسيقي اصيل ايراني گوش فرا دهند و با ابعاد هنري و معنوي اين مقوله توجه كنند شيفته و طرفدار هميشگي ان خواهند شد همانطور كه در اين دوره كه ما زندگي ميكنيم خيلي از جوانها هستند كه با موسيقي اصيل شب را به روز و روز را به شب ميرسانند.
 
 
Image hosting by TinyPic
 
يكي از اهداف مااينست كه براي كليه اعضاي گروه كارت شناسائي معتبر حتي الامكان با امضاي خود استاد يا نماينده رسمي استاد صادر كنيم كه اين كارت براي ورود به جلسات اتي و ديدارها و برنامه هايي كه با حضور خود استاد تشكيل ميدهيم الزامي است.
گروه حلقه عشاق بعد از انتخاب هيات رئيسه كه متشكل از چند نفر فعالان و برنامه ريزان گروه ميباشد و انتخاب شاخه هاي اصلي گروه براي هر استان يك نفر به عنوان مسئول گروه استان كه از فعالترين و با انگيزه ترين اعضا كه در استانها مشغول زندگي ميباشند زير  نظر هيات رئيسه انتصاب مينمايد كه مسمل استان ميبايست كليه فعاليتهاي اعضا  گروه را در استان متمركز و كنترل نمايد.
حلقه عشاق تنها مختص به افرادي كه دسترسي به  شبكه اينترنت دارند نميباشد و عضويت براي تمام افراد ازاد ميباشد.
گروه بجز فعاليتهاي تبليغاتي و كارهايي كه براي اعتلاي موسيقي اصيل ايراني مينمايد فعاليتهاي مفرحي نيز دارد  كه انشاالله در اينده نزديك برنامه ريزيهاي مربوط به ان انجام مي شود از ان جمله ميتوان ديدار با استاد و شركت در جلساتي با حضور خود استاد و اعضا گروه و مسافرتهايي به منظور تجمع گروه در يك مكان و همدلي و دوستي بيشتر بين اعضا در شهرهاي مختلف كشور كه امكان حضور اعضا در انها ميسر و اسانتر باشد انجام ميشود.
تمامي اهداف گروه معطوف به ان ميشود كه ظلمي را كه در اين چند دهه اخير به استاد شده جبران نمائيم و ثابت كنيم كه هميشه مظلوم مظلوم نخواهد ماند و خداوند يارو ياور مظلومان است همه ما اعتقاد و ايمان داريم كه حق استاد گلپا(و حتی استاد ايرج)خانه نشيني و انزوا نبوده است و بايد عدالت در اين مورد رعايت شود و وضعيت موجود تغيير كند البته خود استاد هيچگاه رسما گله اي از اين مساله نكرده است و نخواهد كرد و لب را به اعتراض نگشود ولي ما  كه بيننده و شاهداين مساله بوديم بايد از ايشان دفاع نمائيم استاد حق بزرگي به گردن ماو موسيقي و فرهنگ ودر كل ايران ما  دارد چه اشكهاييكه ريخته وچه خاطراتي كه تك تك ما با ترانه ها و اوازهاي  استاد داريم ما همه مديون استاد و ديگر بزرگان موسيقي ايراني هستيم
حلقه عشاق در كنار حمايت و عشقي كه به استاد دارد دست دوستي به طرف همه عزيزان و طرفداران ديگر اساتيد دراز ميكند و از برنامه ها و نظرهاي سازنده انها استقبال مينمايد. 
به اعتقاد من همه ما بدور از اختلاف سليقه ها و مشكلات كوچكي كه با هم داريم همگي دوستدار جايگزين شدن و پيشرفت موسيقي اصيل عرفاني و معنوي ايراني به جاي موسيقي غير عرفاني و غير معنوي كه جايي در دل ما ندارد هستيم پس  همه ما يك هدف و يك ارزو داريم و اميدوارم كه به اين ارزوي نه چندان محال برسيم
در حلقه عشاق همه ميتوانند عضو شوند با سليقه هاي مختلف در حلقه عشاق سن و سال و جنسيت معنا ندارد و همه ما مثل حلقه هاي يك زنجيردست به دست  به هم متصل هستيم.
عضويت در اين گروه فقط يك شرط واجب و ضروري دارد و ان هم عشق است عشق ما به اصالتمان عشق ما به فرهنگ و هنر ايراني عشق به گوشه ها و رديفهاي ايراني عشق به هنرمندان بزرگ ايراني كه مورد ظلم قرار گرفته اند و در نهايت  و مهمتر از همه اينها عشق به گلپاست.
كساني كه ميخواهند به حلقه عشاق بپيوندند كافي است كه موا فقت خود را اعلام نمايند و با دادن اسم و مشخصات خود و ادرس و تلفن(از طریق ایمیل یا تماس تلفنی) اعلام امادگي نمايند و مطوئن باشند که ادرس و تلفن انها به صورت خصوصی در نزد ما محفوظ میباشد.
هر كدام از اعضا بايد با فعاليت خود حلقه عشاق  را به همه دوستان و اشنايان معرفي نمايند و كساني را كه تمايل به عضويت دارند راهنمائي نمايند.
به اميد روزهاي خوب و اينده روشن براي موسيقي اصيل ايراني و حلقه عشاق.

با تشکر از دوستان و همکاران عزیزم محسن دهینی برای طراحی عکس و علی یوسفی برای گرد اوری اهداف گروه

فعلا علی نگهدارتان.

+ نوشته شده در  شنبه بیستم اسفند 1384ساعت 16:49  توسط فرهاد رحیمی  | 

نظرسنجی برای انتخاب نام گروه هواداران استاد اکبر گلپایگانی:

در نظر سنجی وبلاگ برای انتخاب نام گروه هواداران استاد گلپا شرکت کنید.

این نظر سنجی به مدت یک هفته فعال میباشد.پس گزینه دلخواهتان را در نظر سنجی روبه رو علامت بزنید.

ممنونم .



نو اوریهای استاد گلپایگانی در اجرای ترانه

به نام خدا
مختصری درباره ی "ترانه" و "ترانه خوانی" به سبک استاد گلپایگانی و نو آوریهای ایشان:
قبلا درباره "آوازها"ی استاد صحبت کردم در این مقال قصد دارم به ترانه خوانی به سبک استاد بپردازم ....
ترانـــــــه : "از اقسام تصنیف که در موسیقی قدیم تا به امروز ملاحظه میشود ...... از خصوصیات ترانه این که
(در هر وزنی که باشد) مانند ترانه های اصیل امروزی بر سر زبانها باقی می ما ند و گاهی اشعار بسیار ساده و
روان برای ترانه ها میسازند که جزء ویژگیهای آن (شعر ساده و روان) محسوب شده است ..... در قابوسنامه
آمده است :از وزنها هیچ وزنی لطیف تر از ترانه نیست . گفتند تا در هر نوبتی .... هم پیران را نصیب باشد و
هم جوانان را پس کودکان و زنان و مردان لطیف طبع نیز بی بهره نباشند آنگاه که ترانه گفتن پدید آمد ....."
واژه نامه موسیقی ایران - مهدی ستایشگر - ص 237
البته لفظ "ترانه" در گذشته که موسیقی -نسبت به حال -خیلی پیشرفت نکرده بود بیشتر به "شعر ترانه" به معنی
امروزی اتلاق میشد که بصورت کاملا "حسی" و "بداهه" آمیخته با نوعی موسیقی و آهنگ لطیف بوده است.
به هر حال تعاریف کتب مختلف در توضیح واژه ترانه دال بر این است که ترانه [و مخصوصا شعر آن]حتما دارای
"روانی" ، "سادگی" و پایداری بسیار بر روی افکار و احساسات مردم است. و فصل جدایی آن با "تصنیف" نیز
در همین ویژگیهاست .
خب حالا استاد گلپایگانی چکار کرده اند ؟
پاسخ من با همان سخن قبلی ام آغاز میشود :ایشان شاخه های موسیقی ایرانی را برای عموم مردم خم کرده اند
بدون آنکه آنها را بشکنند و به آن بی حرمتی کنند .....
اتفاقا ایشان رنگ "عرفان" بر روی حتی "ترانه" هایشان هم زده اند!!! چگونه ؟ خب حتما متوجه شده اید که
درون مایه اصلی و اسکلت یک ترانه در شعر آن است با یک نظر اجمالی بر روی شعر ترانه های ایشان متوجه
میشوید که با این که شعرها برای یک "ترانه" هستند ولی فوق العاده "پند آموز" ، "قابل تامل" ، و "در بر گیرنده
مضامین عالی عاشقانه" هستند و نوعی "عرفان لطیف" -آنهم قابل دسترس برای عموم ! - در آن موج میزند.
ایشان به کمک اساتیدی چون مرحوم استاد اسد ا... ملک ، استاد شریف ، استاد فضل ا... توکل و.... آهنگسازانی
خوش ذوق همچون آقایان :محمد حیدری ، جهانبخش پازوکی و..... سبک نوینی را در "ترانه سازی" و
"ترانه خوانی" ایجاد کردند که به زعم بسیاری ، به "ترانه های عارفانه" معروف است.
خیلی ها میگویند عرفان در ترانه چیز غیر قابل باوریست !!! اینان اگر بروند بنشینند و ترانه ای مانند "من که میدانم
شبی عمرم به پایان میرسد پس چرا عاشق نباشم ...." را گوش بدهند می بینند حتی مسائل "اعتقادی - عرفانی" با
زبانی ساده و بصورتی قابل درک و خودمانی در این ترانه جمع شده است .
بعضی از ترانه های استاد با ضربی "متین" و "کند" همراه است که معمولا با مقدمه هایی تند و زیبا و فنی همراه
است - بیشتر آثار استاد مرحوم ملک - بسیاری نیز با یک مقدمه و یک قطعه آواز شروع میشوند مانند:
تک درخت - اشک من - نه می مونده ... - تعدادی نیز در بین خود دارای آواز میباشند : چرا عاشق نباشم -
قهر و ناز و...
 
 
Image hosting by TinyPic
( با تشکر از دوست عزیزم مهدی نوغانی)
 
استاد و" تحریر " در ترانه :
همانند آوازهای ایشان ، "تحریر" در ترانه هایشان هم بسیار پر کاربرد است.اکثر ترانه هایشان از ابتدا تا
انتها سرشار از تحریرهائی فنی ، مناسب و زیباست مانند "دریغا گذشته ...." و ....
مضمون ترانه هایشان بیشتر در رابطه با ارزشهای والا و مقدس "عشق" وترویج محبت و یکرنگی همچنین
احساسات پر رنگ وطن دوستی بوده است همچنین استاد چند ترانه نیز در مدح مولا علی (ع) خوانده اند....
بسیاری نیز بیشتر حالت انتقال تجربه را دارند....
نکته مشهود در همه ترانه هایشان این است که ایشان همواره ترانه ها را بسیار پر احساس و از اعماق وجودشان
میخواندند مخصوصا "رمانس"های عاشقانه شان را....
گلپایگانی -علی اکبر:
"در سال 1312 در تهران متولد شد مبانی اولیه آواز را از پدر آموخت و مدت شش (؟) سال به کسب هنر از
محضر استاد نور علی خان برومند مشغول بود .گلپایگانی سالها در محافل و مجامع و رادیو به خوانندگی ادامه
داد و با صدای رسا و پرحالت خود ، سبک تازه ای در خوانندگی ایجاد کرد و از این حیث طرفداران زیادی دارد.
وی ترانه هایی هم خوانده که عموما مورد پسند عامه قرار گرفته اند ."
فرهنگنامه موسیقی ایران - نصرت ا... حدادی - صفحه 291
 
نویسنده مقاله:محسن دهینی(دوست و همکار ما در وبلاگ رسمی استاد گلپا)


+ نوشته شده در  پنجشنبه یازدهم اسفند 1384ساعت 16:32  توسط فرهاد رحیمی  | 
مقدمه

با عرض سلامی دوباره خدمت همه بزرگواران و سروران محترم و هواداران موسیقی اصیل ایرانی.از اینکه از پیشنهاد تشکیل گروه و همکاری برای ساخت سایت رسمی دکتر گلپا استقبال کردید خیلی متشکر و ممنونم.

از عزیزانی هم که توسط id اعلام امادگی کردند برای کمک مالی برای ساخت سایت بسیار ممنونم فقط دوستان عزیزی که میخواهند در سایت سرمایه گذاری کنند خواهشمندم که از طریق ایمیل با من در ارتباط باشند.پیشا پیش از همه دوستان عزیز و هواداران مرد حنجره طلائی اواز ایران استاد اکبر گلپایگانی که برای این کار بزرگ پیش قدم شده اند سپاسگذاری میکنم.

درباره گروه هم با جمع بندی نظرات شما سروران و با تایید شخص دکتر گلپا نام گروه را با برنامه های ان اعلام خواهیم کرد.تا همه عزیزان با اهداف این گروه که مطمئنن باعث رشد و پیشرفت موسیقی اصیل ایرانی خواهد شد اشنا شوند.

دست همه عزیزان را میبوسم.


دانلود برگ سبز ۸۷

امروز یکی از اوازهای جاودان موسیقی ایرانی را که در دستگاه همایون و گوشه شوشتری توسط دکتر گلپایگانی و با همکاری اساتید بزرگی مثل جلیل شهناز و حسن کسائی و پرویز یا حقی اجرا شده است را برای دانلود گذاشته ام که مطمئنن همه علاقه مندان موسیقی با شنیدن این اواز که در برنامه برگ سبز ۸۷ اجرا شده است لذت خواهند برد.دکتر گلپایگانی در این اواز علاوه بر اینکه در نت های بسیار بالایی این اواز را اجرا کرده اند.تحریرهای بسیار پرقدرتی را نیز در پرده های بالا و در اوج زده اند که هر ادمی را به تحسین وا میدارد.و سوزناک بودن این اواز را نیز باید از ویژگی های خاص این اواز نام برد.بهتر است سخن را کوتاه کنم تا خود شما عزیزان با دانلود و گوش دادن به این اواز تاریخی پی به زیبائی این اواز ببرید.

Image hosting by TinyPic

Download file: "BARG_SABZ_87.wma" BARG_SABZ_87.wma

 


مطالبی درباره استاد جلیل شهناز(نوازنده بزرگ تار)

 

بانگ موذن كشاندم سوي مسجد       ناله جانسوز تار اگر بگذارد

(آلن دانيلو ) كارشناس فرانسوي موسيقي مشرق درباره جليل شهناز گفته
است:جليل شهناز يكي از بزرگترين نوازندگان جهان است.(منبع:چهره هاي موسيقي ايران  شاپور بهروزي)
(پيشاپيش از اينكه جسارت ميكنم و از چنين استاد بزرگواري صحبت ميكنم
عذرخواهي مي كنم , هدفم از نوشتن اين مطلب فقط اداي دين و يادي از اين استاد بي
نظير مي باشد)
در مكتب تار نوازان اصفهان كه اصل و اساس آن خانواده هنرمند شهناز
است,استاد بزرگوار جليل شهناز را ميتوان به عنوان پركارترين و بهترين نوازنده تار
در اين مكتب دانست . بي گمان استاد شهناز يك اسطوره در تار نوازي ايران
است .
ساعت ها  آثار ظبط شده از ايشان (كه هنوز تعداد زيادي از آنها منتشر نشده
است) آن هم بصورت بداهه نوازي گوياي خلاقيت  و احساسات دروني زيباي اين
هنرمند  بزرگ است بطوريكه استاد گلپايگاني كه خودشان در بداهه استاد مي
باشنند, ايشان را درياي ملودي توصيف مي كنند .
هر انساني كه به موسيقي (نه تنها موسيقي اصيل ايراني)عشق بورزد نواي تار
استاد شهناز در او اثر مي كند و نوعي حس دروني در او بوجود مي آيد كه قابل
وصف نيست.
استاد جليل شهناز  علاوه بر همكاري با اساتيد بزرگ زمان خودش و همكاري و
اجراي برنامه در گلها(كه به راستي نمايانگر گوشه اي از عظمت هنر ايرانيست)
تكنوازيهاي  بسيار و چهار مضراب هاي فوق العاده اي  را نيز خلق كرده
اند(البته بصورت بداهه و كمتر از پيش ساخته شده),و از اين جهت كه طبق نظر
بسياري از اساتيد اوج هنر نوازنده بداهه نوازي است ميتوان استاد شهناز را
بزرگترين نوازنده تار ايران دانست و همانطور كه گفته اند, اين خداوندگار
تار,شناسنامه تار ايران است.(گفتني است كه استاد شهناز در نواختن سه تار, سنتور
, كمانچه , ويولون و ضرب نيز استاد مي باشند)
استاد شهناز وقتي تار را در دستانش مي گيرد احساس ميشود كه تار جزئي از
بدن اوست و استاد هر نغمه و آواي دلنشيني را ميتواند از آن بيرون بياورد و
به قول معروف آدم احساس مي كند كه تار دست صاحبش است .به قول يكي از
دوستانم ,ديگر نوازندگان به تار مضراب ميزنند اما شهناز زخمه .نكته ديگر در مورد
تار شهناز اين است كه شيوه نوازندگي او سهل ممتنع است و همانند شعر سعدي
روان و دلنشين و همانند شعر حافظ عميق, و به راستي كه ايشان با تار معجزه
مي كنند.
متاسفانه, امروزه نوازندگاني را ميبينيم كه علم و تكنيك دارند اما صداي
تارشان چندان به دل نمي نشيند و اصولا ما بايد فقط آنها را به خاطر سرعت و
تكنيك نوازندگي شان تشويق كنيم ولي جز لذت هاي لحظه اي و موقت چيزي به
شنونده نميدهند كه اين موضوع با رسالت هنر در تناقض است .

استاد فريدون مشيري  درباره استاد شهناز اين چنين گفته است ))تار زير پنجه
و مضراب هر نوازنده آوايي خاص دارد هر آوايي تاثيري خاص. استاد جليل شهناز
همان آوا و شور وحال را بر زبان تار جاري مي كند كه تار براي آن ساخته شده
است .صداي تار شهناز كاملا براي اهل هنر مشخص است بطوريكه با چند مضراب
انسان متوجه ميشود كه ((اين صداي تار شهناز است ) ) .     )
تعدادي از آثار تكنوازي و چند نوازي  اين استاد كه در حال حاضر قابل تهيه
مي باشند عبارتند از: دفتر تار , چهار مضراب ,زبان تار , تار و ترمه .
آواز شهناز (در اين اثر كه به تازگي وارد بازار شده است استاد آوازي زيبا در
همايون خوانده اند ),شور زندگي , باغ نوا , رهاورد, افتخار آفاق , عطر
افشان ,آواي جان, پانزده قطعه براي تار  و چند اثر ديگر.
استاد اکبر گلپایگانی که دوستی دیرینه ای با استاد جلیل شهناز دارد و اوازهای زیادی را با تار ایشان خوانده است درباره استاد شهناز می فرمایند:استاد جلیل شهناز دنیای ملودی و اهنگ هستند و از نوازندگان بزرگ تاریخ موسیقی ایزان هستند.

Image hosting by TinyPic

در پايان اميدوارم قدر شان و منزلت اينگونه اساتيد را بيشتر بدانيم همچنين
اميدوارم هرچه زودتر حال ايشان بهبود يابد و استاد همچنان بتوانند به
فرهنگ و هنر اين سرزمين مقدس خدمت كنند. در ضمن توجه كنيد كه اين نوشته زندگي
نامه استاد نبود و فقط خواستيم يادي از اين گنج ملي كرده با شيم.
  اي جگر گوشه كيست دمسازت       با جگر حرف ميزند سازت
تار و پودم به احتزاز آورد                       سيم تار ترانه پردازت

(اين شعر را استاد شهريار براي استاد شهناز سروده است)

باتشکر از دوست عزیزم مهدی نوغانی.


خبرهایی از دکتر اکبر گلپایگانی:

 

-استاد اکبر گلپایگانی فعلا در سفر خارج از کشور هستند و اطلاع دقیقی از روز و ساعت کنسرت ایشان در ترکیه ندارم.استاد گلپا بعد از اجرای کنسرت با ابراهیم تاتلیسس به دعوت سازمان یونسکو به انجا سفر خواهد کرد تا در مراسمی که در انجا ترتیب داده شده است شرکت کنند.انشاالله بعد از بازگشت ایشان شما را در جریان سفر و کنسرت ایشان خواهم گذاشت.

-به احتمال فراوان تا قبل از عید البومهایی از استاد گلپا وارد بازار خواهد شد.این البومها احتمالا یکی البوم دل بیقرار از شرکت شاخه طوبی خواهد بود و دیگری البوم گلهای رنگارنگ ۳ از شرکت اوای نوین اصفهان.البوم گریه-افسوس مثل اینکه هنوز مجوز پخش نگرفته است.

- از منابع موثق شنیدم که اقای علیرضا افتخاری خواننده خوش صدا و محبوب موسیقی ایران در چندین نوبت به دیدار استاد گلپا رفته اند تا با ایشان دیدار و گفتگو کنند.به زودی خبرهای کاملتری از این دیدار را در وبلاگ قرار خواهم داد.

-استاد گلپایگانی یک اواز را نیز در دستگاه چهار گاه اجرا کرده اند که بعد از عید همراه با دیگر اهنگهای جدید ایشان به بازار خواهد امد.

-دکتر گلپایگانی از چندین کشور برای اجرای کنسرت در عید نوروز دعوت نامه دارند تا در ان کشورها به اجرای اواز بپردازند

و.......


تسلیت خدمت دوست و همکار عزیزم جناب اقای علی یوسفی

متاسفانه امروز با خبر شدم که دوست عزیز و موسیقی شناسم علی یوسفی در غم از دست دادن عموی بزرگوارشان به سوگ نشسته اند.

من این مصیبت بزرگ را خدمت علی یوسفی و خانواده داغدارش تسلیت عرض میکنم و امیدوارم که خدا به ایشان و خانواده محترمش صبر دهد.

علی جان امیدوارم که مرا نیز در غم خود شریک بدانی.و بدان که من هم با از دست دادن عزیزان و اشنایان دوستانم ناراحت و غمگین میشوم.

امیدوارم به زودی شما را مثل سابق سرحال و قبراق و شاداب ببینم.

و در اخر سر شعری از اوازهای استاد را تقدیم شما دوست بزرگوارم میکنم:

ز دوستان رفته چه افسوس میخوریم            مگر ما هم جواز اقامت گرفته ایم


دوستان عزیزم امیدوارم که از اپدیت امروز راضی شده باشید.بزودی با خبرها و اوازهای جدید بر میگردم

فعلا یا علی.

 

+ نوشته شده در  یکشنبه هفتم اسفند 1384ساعت 16:27  توسط فرهاد رحیمی  | 
انتخاب اسم برای گروه هواداران دکتر اکبر گلپایگانی و فراخوان برای ساخت سایت رسمی دکتر گلپا
 
با عرض سلام خدمت همه دوستان و سروران گرامی
با توجه به درخواست شما دوستان مبنی بر تغییر نام گروه فدائیان گلپا به نامی دیگر.ما از این پیشنهاد شما بزرگواران استقبال میکنیم واز شما عزیزان خواهشمندم که نامی را برای گروه پیشنهاد کنید تا ما هم با مشورت و همفکری یک نام برازنده برای گروه انتخاب کنیم.
در ضمن از مدتها پیش با همفکری دوست عزیزم علیرضا(وبلاگ تحریر)در صدد ایجاد یک سایت بسیار عالی و پیشرفته برای دکتر گلپایگانی هستیم که استاد هم اعلام امادگی کردند که همانطور که این وبلاگ را وبلاگ رسمی و قانونی خویش میدانند با سایت رسمی خود که انشاالله بعد از عید افتتاح خواهد شد همکاری لازم را انجام دهند.
ما میخواهیم یک سایت زیبا به خاطر نیم قرن تلاش دکتر گلپا در اواز ایران طراحی کنیم و هدیه کنیم به استاد.
دوستان و هواداران عزیز هم میتوانند در این کار ما شریک شوند.من و علیرضا هر کدام به سهم خود برای ایجاد یک سایت ایده ال برای استاد گلپایگانی سرمایه گذاری خواهیم کرد.از دوستان عزیزی هم که توان مالی دارند و میتوانند ما را در این امر یاری کنند دعوت به همکاری مینمائیم تا به امید خدای متعال بتوانیم یک سایت در شان نام و مقام دکتر گلپایگانی درست کنیم.با هزینه کمتر میشه سایت ایجاد کرد ولی ما دوست داریم سایت استاد دارای تمام امکانات عالی و پیشرفته باشد پس به کمک همه عزیزان نیاز هست و در ضمن دوست داریم که افراد بیشتری با ما در این راه هم پیمان شوند.
ما بعد از ایجاد سایت رسمی استاد فکرها و ایده های دیگری نیز داریم که میتواند همه هواداران و دوستداران دکتر گلپا  را خوشحال کند.
به امید خدا و با کمک همه عزیزان با تشکیل و ایجاد گروه(که با نظر شما و انتخاب یکی از اسمها به انتخاب خود استاد گلپا)و همچنین سایت رسمی و بسیار پیشرفته دکتر اکبر گلپایگانی گام محکمی را در راه اعتلای اواز ایران و شناساندن بیش از بیش استاد گلپا به نسل جوان خواهیم برداشت.
پس از همه عزیزان تقاضا دارم که نامهای پیشنهادی خود را برای نام گروه هواداران استاد گلپا در قسمت نظرات درج کنند.و همچنین از دوستانی هم که مایل به سرمایه گذاری برای ایجاد سایت استاد که هدیه ای است از طرف هواداران به استاد گلپایگانی هستند در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تماس تلفنی بامن امادگی خود را اعلام کنند.
منتظر نظرات ارزشمند دوستان عزیزم هستم.


 به نام خداوند جان و خــــــــــــــرد

با توجه به اینکه لازم شد نتیجه های تحقیقاتم را در مورد صدا
و آواز استاد گلپایگانی منتشر کنم، لیستی ازموضوعاتی را که استاد در آن
نو آوری کرده اند و یا نوآوری خاصی را تکمیل کرده اند منتشر خواهم کرد.
 
1-تحریر در مصوتهای کشیده آ ،ای و خصوصا "او" ( که تا قبل از ایشان به ندرت اجرا میشد یا مورد تاکید قرار
میگرفت):
البته دلیل های مختلفی برای عدم اجرای این گونه تحریر در خوانندگان دیگر وجود دارد که مثلا میتوان به عدم
داشتن حنجره مناسب این تحریر اشاره نمود زیرا واقعا این تحریر نیاز به حنجره خاصی دارد ! که بنده از سهولت
این تحریر برای استاد خیلی شگفت زده شدم که واقعا تحریرهای به این سختی را چگونه استاد به این راحتی و
تسلط اجرا میکنند و اصلا بیشتر مواقع از همین تحریرها استفاده میکنند !!! بهر ترتیب تسلط ایشان بر روی
تحریرهای "سخت" و "نامتعارف" واقعا قابل ستایش است مانند موردی که اشاره شد و یا مثلا تحریر با دهان
بسته که من این را هم به ندرت در خوانندگان دیگر دیده ام همچنین تحریرهای زنجیر وار و نامتداول روی گام
دستگاهها نیز چنین است -بارها دیده ام که استاد، گام یک دستگاه را به صورت زنجیروار با استفاده از تحریراجرا
میکنند که نشان از تسلط ایشان بر روی صدایشان و دستگاه مورد نظر میباشد.
2-عدم یکنواختی در آواز ایشان :
ایشان همواره کوشیده اند حتی در گوشه های مهجور و نامتداول طوری آواز بخوانند که برای شنوندگان عادی هم
خسته کننده نشود.که بدین منظور راهکارهائی هم اتخاذ کرده اند مثلا:
-کم وزیاد کردن متناوب شدت صدای خروجی از حنجره (بلند و آهسته خواندن)
-تاثیر معنی یک کلمه در طرز خواندن آن کلمه مثلا کلمه "خاموش" را با صدای آهسته میخواندند !
-وارد کردن الحان خودمانی در آواز به منظور همراهی هر چه بیشتر شنونده وبازکردن قید و بندهای دست و پاگیر،
آزاردهنده وغیرضروری از آواز تا حد معقول و معروف.
-تلاش ایشان برای نزدیک کردن آواز به صدای طبیعت. مثلا با الهام از صدای پرندگان ایشان چند تحریر تازه
ابداع کرده اند که من ان شا الله از ایشان خواهم پرسید که کدام تحریرها بوده .
رویهم رفته آواز ایشان بیشتر به یک " درد دل خودمانی" می ماند که بسیار راحت مورد پذیرش عموم مردم قرار
گرفته بود یعنی ایشان سعی کرده اند تا از قید و بندهای متداول آن زمان تا حدی که به اصل آواز لطمه ای وارد
نشود کم کنند تا همه از "آواز" لذت ببرند نه تنها افراد باسواد موسیقی بالا .و اصلا معروف است که آشتی مردم
با آواز، با آوازهای استاد گلپایگانی (مشخصا آواز مست مستم ساقیا .... در شور) صورت گرفته است که استاد
بنان هم به این نکته اشاره داشته اند که "خوب شد گلپایگانی آمد مردم آواز مارا هم گوش دادند!"
3-ازخصوصیات فنی استاد به این نکته میتوان اشاره کرد که استاد همواره در پی این بوده اند که هیچگاه حتی دو آواز در یک دستگاه را هم شبیه هم نخوانند.یعنی اجراهایشان در یک دستگاه -و حتی یک گوشه!- با هم فرق داشت.
مثلا شما اگر آوازهای زیر را که همگی در سه گاه اجرا شده اند گوش بدهید به این مطلب پی خواهید برد.
یا رب این شمع شب افروز....(در مغلوب)
همچو نی ای عشق جانم سوختی ...(در مخالف)
سر کوی دوست عمریست قدم از وفا زدم من.....(درآمد)
ای ساربان......(در آمد)
پیش ما سوختگان ...(مغلوب)
ما رند و خراباتی و دیوانه و مستیم....
و....
4-همچنین میتوان به مدگردیهای بی نظیر استاد اشاره کرد که واقعا به راحتی از دستگاهی به دستگاه دیگر یااز مایه ای به مایه دیگر میرفتند که انگشت حیرت به دهان همه اساتید وقت فرو میماند..مثلا رجوع کنید به آواز "نیست در سودای زلفش کار من جز بیقراری...".در بیات زند که استاد همان اول به دشتی وارد شده و در آخر به راحتی دوباره به بیات بر میگردند.که البته توانایی مدگردی ایشان مربوط به تمام گوشه های مهجور و دستگاههای مهجور -مثل نوا و راست پنجگاه- هم میشد که مورد تایید اکید اساتید وقت مانند استاد بنان نیز بود.
 
Image hosting by TinyPic
(با تشکر از دوست عزیزم مهدی نوغانی برای این عکس زیبا)
 
 
۵-ابداع روش جدید لرزش حنجره و مناسب موسیقی ایرانی :
این روش که استاد معمولا از آن برای اجرای نتهای کشیده استفاده میکردند دارای خصوصیاتی بود که
میتوان به این نکته اشاره نمود که فرکانس این لرزش بسیار بالا بود که از این جهت بسیار شبیه لرزشی بود
که مرحوم فریدون فروغی -خواننده صاحب سبک موسیقی پاپ - به صدای خودشان میدادند(البته فکر نمیکنم
این دو عزیز از هم تاثیری گرفته باشند).همان طور که میدانید عموما خواننده های سنتی ما به سبک
خواننده های پاپ به صدای خودشان لرزش میدهند.
6-نوآوری در شکل اجرای آواز:
استاد معمولا آوازهایشان را بصورت تصنیف های بدون ضرب اجرا میکردند یا به شکل صحیح تر ، ایشان
سعی کردند سرعت اجرای آواز را بیشتر کنند و از زمان اجرا بکاهند تا خسته کننده نباشد .لازم به ذکر است
آنقدر آوازهای ایشان شبیه یک تصنیف لطیف بود که مردم ، آوازهای ایشان را مثل یک ترانه زمزمه میکردند.
همچنین استاد از پیشگامان اجرای "رمانس" در موسیقی ایران میباشند .اساتیدی مانند استاد بنان
(مانند آمد اما) و خوانندگانی مانند آقای ایرج(مانند آواز سپاهان) نیز همانند استاد گلپایگانی به خواندن
رمانس های زیبا پرداخته اند.
7-گذاشتن چیزی شبیه یک "تیتراژ" برای آواز ها:
با یک دقت در آواز های اجرایی ایشان متوجه میشوید که ایشان معمولا بیت اولی که اجرا کردند تقریبا با همان حالت در آخر آواز اجرا میکردند! که خیلی شبیه به یک تیتراژ میباشد.همچنین همان اول آواز ،ایشان شروع بهخواندن شعر میکردند و چیزی به عنوان ابتدای آواز نمیخواندند تا آواز از حقیقت "آواز در خدمت شعر" دور نشود (این حقیقت را خیلی ها رعایت نکرده اند یا اصلا نمیدانند !)
8-وضوح بیان شعر و زدن تحریر در جایی مجزا از شعر :
واقعا وضوح بیان شعر در ایشان-حتی در آوازهای قدیمی شان که کیفیت پایینی دارد -مشهود است همچنین
است وسواس ایشان در عدم لطمه به شعر بدین ترتیب که همیشه اول شعر را کامل میخواندند سپس در جای
مناسب تحریر میزدند به قول خودشان "اصلا شعر همراه خودش تحریر دارد"
9-تسلط بینظیر ایشان در اوج صدایشان:
در مطالعاتم روی صدای ایشان ، از چیزهائی که مرا سخت مبهوت کرد تسلط خارق العاده ایشان روی اوج
صدای ایشان بود من میدیدم ایشان گاهی اوقات در جاهایی که خوانندگان خانم هم کم می آوردند تا تحریر بزند
استاد -با وجود آنکه شاهد بودم حتی به زحمت نفس میکشیدند- آنقدر مسلط و بلند تحریر میزدند که واقعا
فقط میتوانستم سرم را به نشانه تحسین تکان بدهم و به آفریدگار این صدا آفرین بگویم!
(نمونه گلهای رنگارنگ شماره 249 )
10-طرز صحیح انتخاب شعر آواز و ترانه:
استاد همواره برای انتخاب شعر روشی مناسب داشته اند بدین ترتیب که برای آواز از اشعار شعرای کلاسیک
مانند حافظ ، عراقی و...و همچنین معاصر مانند بیژن ترقی و... استفاده و برای ترانه نیز بطور کامل از اشعارزیبای به روز که توسط اساتید معروف معاصر مانند خانم هما میر افشار و.... سروده میشد استفاده میکردند
تا همگام با زبان مردم جلو بروند نه اینکه مانند حالا برای حتی تصنیف و ترانه هم از اشعار حافظ استفاده
میکنند !!! بقول استاد گلپایگانی :"شعر حافظ باید در آوازها استفاده شود نه در ترانه و تصنیف".
در آخر معتقدم به شخصی مانند استاد گلپایگانی که آنقدر مردم او را دوست دارند که بعد از بیست سال هم وقتی کاست ایشان به بازار می آید اینگونه به فروش میرود باید خیلی بیشتر از اینها توجه شود.زیرا که او از آخرین بازمانده های دوران طلایی موسیقی است .... یادگار دوران بنان ها ، محمودی ها ، ادیب ها،تاج ها
و.... رکورد دار اجرای آواز در برنامه جاوید "گلها" .مردمی ترین آوازه خوان تاریخ .... مردی که یاور
تهیدستان بود و هست ....کمتر کسی را هم اساتید و هم مردم دوست دارند.....گلپا چنین است.
این گلپاست که شاخه های درخت بلند این موسیقی را چنان خم میکند که دست "همه" به آن برسد ....
اما او هیچگاه این شاخه ها را نشکست و حرمت این موسیقی از بین نبرد.
 
با تشکر از دوست عزیزم محسن دهینی به خاطر نوشتن این مطالب زیبا.

امیدوارم که از اپدیت امروز راضی باشید.
به زودی با یک اواز بسیار بسیار شنیدنی از استاد گلپا در دستگاه همایون(شوشتری)در خدمتتان خواهم بود
پس منتظر باشید که هم خبر جدید از استاد گلپا دارم و هم مطالبی از استاد جلیل شهناز و هم اواز زیبایی از استاد برای دانلود.
فعلا یا علی.
+ نوشته شده در  جمعه پنجم اسفند 1384ساعت 11:40  توسط فرهاد رحیمی  |